Tudjuk, értsük, alkalmazzuk!
Tudjuk, értsük, alkalmazzuk!
“Mindössze az eltelt időt figyeljük: a vásárló megrendelésének pillanatától a pénz begyűjtésének pillanatáig. Ezt az időt csökkentjük azáltal, hogy eltüntetjük az értéket nem hozzáadó veszteségeket.”
Taiichi Ohno
Legyen Ön is Lean!
Termelési hatékonyság növelése
Manapság a cégek nagy része szembesül hatékonyság kérdésével: a piaci verseny nehézzé (lehetetlenné?) teszi az áremelést, ugyanakkor sok összetevő árára (energia, bér, járulékok, adó…) kevés hatása van a vállalkozásnak, a bejövő oldali költségemelkedést nem tudja befolyásolni. Mi lehet a kiút?
Lean megvalósítás
A modul célja:
A LEAN alapismeretek modul tudására építve a résztvevők a LEAN technikákat a gyakorlatban, gyakorlatok során sajátítják és mélyítik el.
A modul során megszerezhető kompetenciák:
A modult sikeresen elvégzett résztvevők ismerik, értik és képesek a LEAN technikák, módszerek, eszközök használatára gyakorlati alkalmazására, a minőségirányítási rendszer és folyamatainak tervezésére, szabályozására, fejlesztésére illetve megvalósításhoz szükséges projektek irányítására, vezetésére.
Témakörök, követelmények:
1. Just In time
– Szimulációs játék
– A JIT termelés logikája, célok
– A készletek, az anyagáramlás és átfutási idők összefüggése: Termékek és termékcsaládok
– Gyártás készletre (MTS) vagy rendelésre (MTO)
– Készlet típusok
– A JIT definíciója és összetevői
– A terhelés kiegyenlítése
– Kevert modelles gyártás
– Ütemidőre termelés
– Toló – húzó rendszerek
– Folyamatos / egy darabos áramlás
– Cella rendszerű termelés
– Szupermarketek
– Kanban rendszer, Kanban típusok
– FIFO pull
– Heijunka
– Logisztika és anyagáramlás
– A JIT kiterjesztése az értékláncban
– A JIT bevezetés várható előnyei
2. A folyamatos anyagáramlás előnyei
A folyamatos anyagáramlás megteremtésének módszerei
Cella rendszerű termelés
– Definíció, cella elrendezések
– A termékek kiválasztása
– Folyamatelemzés és az operátor kiegyensúlyozási táblázat (OBC)
– Cella kialakítási szempontok, ergonómia
– Gépekkel és anyagkezeléssel kapcsolatos szempontok
– Az operátorok elhelyezésének 6 típusa: cella típusok
– Reagálás a változó vevői igényekre: cella módusok
– Bevezetés, jobbítás, támogatás
– U-Cella kialakítási gyakorlat, anyagfolyamat és layout tervezés
Kanban rendszer
– A Kanban elvei és típusai
– Folyamaton belüli Kanban és megvalósítási módjai
– Kanban mennyiségek számítása – szupermarket méretezés
– Jelző Kanban (háromszög Kanban, minta szerinti termelés, tétel készítő tábla)
– Kiterjesztés a teljes gyárra
– Reagálás a változó vevői igényekre
– Kanban video
Szekvenciális húzó rendszerek
– FIFO pull
– FIFO sáv
Heijunka
– A ritmusadó kiválasztása, osztóköz (pitch) meghatározása, ütemezés
– A Heijunka tábla kialakítása és feltöltése
Logisztika és anyagtárolás
– A részegységek nyilvántartása (PFEP táblázat), elhelyezése (piacterek)
– Belső (Mizusumashi) logisztika: útvonaltervezés, munkastandardizálás
Kanban szimulációs játék
3. Value Stream Mapping
– Az 5 LEAN alapelv VSM szemszögből
– A VSM fontossága és folyamata
– A termékcsalád mátrix
– Térképezési tippek
– Gyűjtendő információk
– VSM szimbólumok
– A jövőállapot kialakításának kulcskérdései rendszerek
– Jelen- és jövőállapot példák
– Megvalósítás, továbblépések
– Esettanulmány
– ABC Művek – jelenállapot
– ABC Művek – jövőállapot
– Értéklánc hurkok a vállalaton belül
– Kiegyenlített termelés a teljes értékáramban
– VSM gyakorlat
– CT vs Takt Kiegyenlítés
4. 5S
– Az 5S mint a LEAN megalapozásának alapeleme
– 5S kezdetek – gyakorlat
– Az 5S elmélete
– Az 5S lépései
– Az 5S rendszerbe illesztése - gyakorlat
– Az 5S továbbfejlesztése a vállalat teljes területén
5. TPM – SMED
A TPM jelentése, célja, területe
– A veszteség fogalma és struktúrája: Emberrel – Géppel – Anyaggal - Energiával kapcsolatos veszteségek
– A veszteségek csökkentésére (megszüntetésére) alkalmas rendszer kialakítása (8 oszlop)
A TPM fő mutatószámai
– Az OEE mutatószám jelentése és lebontása
– Az MTBF és MTTF mutatók jelentése
– A mutatók szerepe a veszteséglebontásban - számítási gyakorlat
Tervezett karbantartás
– Karbantartási formák, -stratégia, és fejlesztésének szempontjai
– A géphibacsökkentés lépései
Öntevékeny karbantartás/menedzsment
– Alaptakarítás (a cédulázás szerepe)
– A nehezen tisztítható helyek fejlesztése, és a szennyeződés források megszüntetése
– Az ideiglenes szabványok meghatározása
– Az általános vizsgálat meghatározása
– Az öntevékeny vizsgálat kialakítása
– A szabványok fejlesztése
– Az öntevékeny menedzsment kiterjesztése
Átállási idő csökkentés (SMED)
– Az átállási idő meghatározása, külső és belső tevékenységek
– Az átállási idő csökkentés lépései – Gyakorlat
A TPM bevezetésének lépései
6. KAIZEN – PDCA – Poka-Yoke – Visual Menedzsment
Kaizen tevékenység, a dolgozók bevonása
– A Kaizen filozófia lényege, a folyamatos fejlesztés módszertana
– A Kaizen 4 alapelve
– A Kaizen formái (egyéni/csoportos)
– A csoportos Kaizen szervezése, folyamata
– Az egyéni Kaizen szervezeti és motivációs feltételei, példák
– A Kaizen integrálása a napi munkafolyamatokba
Vizualizálás és szabványosítás
– A vizuális menedzsment elemei
– Andon tábla
– A termelékenységi lap
– Cella információs tábla (gyakorlat)
– A folyamatok és a tevékenységek standardizálása
PDCA - Poka-Yoke - Probléma megoldás
– A „probléma” fogalmának tisztázása, szükséges kompetenciák, probléma felismerés/kiválasztás, az eltérés elemzése
– A probléma megértése és leírása. A probléma feltárás elvei és módszerei. Megoldási példák.
– A Nulla-hiba elérésének módszertana, a minőség beépítése a folyamatokba
– Példák a Poka-Yoke megoldásokra az emberi és a műszaki lehetőségek bemutatásával
Módszerek az ismétlődő hibák kiszűrésére
A modul zárása:
- Összefoglalás, vizsga (írásbeli: tesztkérdések, feladatmegoldások)
Módszerek:
A résztvevők az elméleti ismereteket gyakorlatokon keresztül sajátítják el. Az elmélet gyakorlat aránya 59-41%,
Vizuális munkahely
A modul célja:
A résztvevők ismerjék meg a vizualizáció célját és szerepét, konkrét példák bemutatá-sán keresztül. A modul sikeres elvégzésével a tudás birtokában a résztvevők legyenek képesek tudásukat hasznosítani, mind a termelésirányítás, mind a munkahely kialakítások során.
A modul során megszerezhető kompetenciák:
A modult sikeresen elvégzett résztvevők elsajátították a vizualizáció eszközrendszerét, felhasználási területeit. A végzett résztvevők képesek ergonomikus munkahely kialakítására, megfelelő elhelyezésű alapanyag ellátási rendszer kidolgozására, ismerik és értik az U cella kialakításának szabályait.
Témakörök, követelmények:
1. LEAN manufacturing
• LEAN kialakulása, jelentése, alapelvei
• LEAN alapfogalmak
• Veszteség kategóriák
• A 7 fő veszteség
2. Vizuális menedzsment
• 5S elmélete, jelentősége
• Az 5S lépései
• Standard munkautasítások
• A vizuális menedzsment elemei
• Andon tábla
• A termelékenységi lap
• Cella információs tábla
• A folyamatok és tevékenységek standardizálása
A modul zárása:
Összefoglalás, vizsga (írásbeli: tesztkérdések, gyakorlati: kidolgozandó feladat).
Módszerek:
A résztvevők az elméleti ismereteket gyakorlatokon keresztül sajátítják el. Az elmélet gyakorlat aránya 50-50%
Lean alapismeretek
A modul célja:
A résztvevők kapjanak használható módszereket a különböző feladatok megoldására, az irányítási rendszerek és folyamataik fejlesztésére, a folyamatok ésszerűsítésére, a hatékonyság és a minőség folyamatos növelésére. A LEAN alapismeretek olyan módszerekkel, technikákkal ismerteti meg a résztvevőket, melyek segítségével irányítási rendszerük folyamatosan fejlődik, folyamataik ésszerűsödnek, átláthatóbbá válnak, mialatt költségeik csökkennek.
A modul során megszerezhető kompetenciák:
A modult sikeresen elvégzett résztvevők képesek a gyakorlatban is alkalmazni, munkájuk során használni a megismert minőségtechnikákat, módszereket, eszközöket a minőségirányítási rendszer és folyamatainak tervezésére, szabályozására, fejlesztésére.
Témakörök, követelmények:
1. LEAN Manufacturing alapok
– LEAN kialakulása, jelentése, alapelvei
– LEAN és a többi fejlesztési megközelítés viszonya
– A Toyota Gyártási Rendszer (TPS)
– A 7 fő veszteség
– Veszteségvadászat a GEMBA-n (gyakorlat)
– Értékáram térkép készítése (VSM)
– Veszteségek felmérése
– Javaslattétel a veszteségek kiküszöbölésére
2. 5 S a minőségi munkakörnyezet kialakítása
– 5S mint a LEAN megalapozásának alapeleme
– 5S lépései
– 5S a Gemba-n (gyakorlat)
– 5S továbbfejlesztése a vállalat teljes területén
3. Vizuális menedzsment
– Andon tábla
– A vizuális menedzsment elemei
– A cella információs tábla (gyakorlat)
– A termelékenységi lap
4. Szabványosítás
– A folyamatok és tevékenységek standardizálása
5. Dolgozók bevonása
– A folyamatos fejlesztés módszertana
6. A KAIZEN tevékenység
– PDCA ciklus
– A problémamegoldás módszere és eszköztára (gyakorlat)
7. Just in Time (JIT)
– Vevői elvárások
– Ütemidő, ciklusidő (számítási gyakorlat)
– KANBAN (számítási gyakorlat)
8. JIDOKA
– Poka-Yoke
– Nulla-hiba elérésének módszertana
– Minőség beépítése a folyamatokba
9. TPM
– Diagnosztizálás
– Öntevékeny karbantartás
– Overall Equipment Effectiveness (OEE) számítás (mérési gyakorlat)
10. Single Minute Exchange of Dies (SMED)
– Átállás elemzése (gyakorlat)
– Külső idők, belső idők
– Megoldások keresése
A modul zárása:
Összefoglalás, vizsga (írásbeli: tesztkérdések, gyakorlati: kidolgozandó felada-tok).
Módszerek:
A résztvevők az elméleti ismereteket gyakorlatokon keresztül sajátítják el. Az elmélet gyakorlat aránya 58-42%,
LEAN képzések
Elérhetőség: Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
Tanfolyam megnevezése
|
Időtartam
|
Dátum
|
Helyszín
|
Képzési díj/fő + ÁFA
|
Státusz
|
Beszerzés - Készletgazdálkodás -Raktározás
|
16 óra, 2 nap |
igény szerint |
Budapest |
57.350,- Ft |
Szervezés alatt |
|
24 óra, 3 nap | igény szerint | Budapest | 120.000,- Ft | szervezés alatt |
Lean menedzsment
|
64 óra, 8 nap | igény szerint | Budapest | szervezés alatt |
Lean Manufacturing - az alapok
A lean egy vállalatszervezési, vállalatirányítási rendszer, amelynek célja, hogy a vállalat minél gazdaságosabban állítsa elő a termékeit, szolgáltatásait.
A lean vállalat a tevékenységeit elsősorban az alapján alakítja ki, hogy a vevő számára mi az érték. Ami a vevő számára nem teremt értéket, amiért a vevő nem fizet, azt a lean veszteségnek (pazarlásnak) tekinti, és a munkafolyamatok hatékonyságát ezeknek a veszteségeknek a megszüntetésével vagy minimálisra csökkentésével növeli.
A vevő a lean esetében nem csak a vállalat vásárlóit, megrendelőit jelenti (ők a külső vevők), hanem a vállalaton belül egy olyan másik osztály, részleg munkatársait is (ők a belső vevők), aki az egy másik osztály vagy részleg által előállított termékekkel, szolgáltatásokkal tovább foglalkoznak, mielőtt azok a külső vevőkhöz érnek.
Megelőző karbantartás - TPM
A modul célja:
A képzés célja a résztvevőkkel megismertetni elméletben és gyakorlatban a termelő-gépekkel, berendezésekkel kapcsolatos folyamatos termelékenység és minőségfejlesztés módszertanát legfőbb cél a termelési rendszerek fejlesztése a termelési veszteségek csökkentésén keresztül.
A modul során megszerezhető kompetenciák:
A sikeresen végzett résztvevők képesek alkalmazni a japán TPM módszertan elveit és módszereit, képesek a gépekkel, berendezésekkel kapcsolatos problémákat szisztematikus módon megoldani.
Témakörök, követelmények:
1. LEAN rövid áttekintése
• LEAN eredete
• Veszteségi kategóriák
• Eszközök a veszteségek csökkentésére
2. TPM
• A gépek állapotából adódó veszteségek megszüntetésének eszköze
• Veszteség mérése- OEE
• Napi karbantartás
• Prediktív karbantartás
3. Kommunikáció a karbantartással kapcsolatban
• Adatrögzítés
• Karbantartási terv készítése
• Karbantartás hatékonyságának mérése – MTBF, MTTR
4. TPM Folyamata
• Munkagépek állapotának elemzése
• MTTR/ MTBF számolása
• OEE számolása
• Meglévő karbantartási eljárás/ terv elemzése
• 5S alkalmazása a karbantartás támogatására
• Gépnapló/ karbantartási, adatbázis/szerszámnapló elemzése
• Tartalék alkatrészek listájának áttekintése
5. Kommunikáció
• Karbantartó megbeszélések – műszakok közti kommunikáció
• Operátori TPM megbeszélések
A modul zárása:
- Összefoglalás, vizsga (írásbeli: tesztkérdések, gyakorlat: gyakorlati feladat-megoldások)
Módszerek:
A résztvevők az elméleti ismereteket gyakorlatokon keresztül sajátítják el. Az elmélet gyakorlat aránya 58-42%,