2018. január 29. hétfő, 08:56

Az elmúlt két évtizedben számos tréninget tartottunk a szervezetek frontvonalán dolgozó szakembereknek, szerelőknek, ügyfélszolgálatosoknak, üzemirányítóknak, ellenőröknek, csoportvezetőknek, művezetőknek. A szervezetek vezetésével foglalkozó szakirodalom bőven taglalja, hogy mi a különbség a jó és a kiváló cégvezetők között (pl. Jim Collins könyve a Jóból kiváló). De mitől lesz valaki kiváló dolgozó, kiváló vezető a frontvonalon, még akkor is, ha a szervezet középszerű?

 

 

A kulcs, a hozzáállás!

A kutatásaink szerint a különbség az átlagos és a kiváló teljesítményű dolgozó, vezető között elsősorban a hozzáálláson múlik. A kiválóak tudatosan, belső indíttatásukból kifolyólag választják meg hozzáállásukat, nem befolyásolja őket a környezetük.

Hasonló ez a választás a Mátrix című kultikus filmben látott jelenetben, amikor Neo választ a kék és a piros tabletta között. Morpheus a lázadók vezére két lehetőséget kínál fel. Ha a piros tablettát választja, megszabadulhat a gépek által generált álomvilág rabszolgaságából, és elmenekülhet a való világba, igaz ez a világ kemény és vad. Ha a kék pirulát választja, visszamehet a kényelmes, Mátrix által szimulált világba.

 

Az átlagos teljesítményt nyújtó dolgozó gondolkodásmódja zárt.

Gondolkodásának középpontja ő maga. Elsősorban magával törődik. Elvégzi a feladatát, de másokra, a folyamatokra, az ügyfelek elvárásaira nem figyel. Mondják meg, neki mit kell csinálni, adjanak hozzá jó eszközöket és jól fizessék meg. Semmi több! Bezárja magát a saját világába. A problémákért másokat okol, a konfliktusos helyzetekben mindig mások a hibásak. Osztja az észt, mindenkiről megingathatatlan véleménye van, különbnek, jobbnak tartja magát a környezeténél. Hibáit agresszív viselkedéssel, mások okolásával próbálja elfedni. Ő az, aki ha kijön hozzád megszerelni a gázt, a villanyt, akkor gondolkodás nélkül lepakolja a szerelőtáskáját az ágyadra, mert neki úgy kényelmes. Ő az, akik a gyárban, ha problémát észlel, megáll és nyugodtan vár, hogy valaki észrevegye és megoldja azt. Ő az, akik minden újdonság ellen tiltakozik: Minek? Nem így szoktuk!
A tréningeken szerintük másnak, a szervezetnek kellene fejlődnie, ők mindent jól csinálnak, nem is értik, miért őket delegálta a cégük!
Az átlagos teljesítményt nyújtó dolgozónak rövidtávon könnyű élete van, mindenért más tehet. Ezzel a gondolkodásmóddal nem fognak fejlődni, igaz ők nem is akarnak.

 

 

 

A kiváló teljesítményt nyújtó dolgozó gondolkodásmódja nyitott.

Ő a saját munkája mellett figyel a szervezet többi egységére is, a folyamatokra, az ügyfelekre, akiket kiszolgál.  Tudja, mi a saját feladata, azt maximális figyelemmel elvégzi, de ha kell, besegít a többieknek.
Magát ugyanolyan embernek tartja mint a többieket, éppen ezért jó a kapcsolata a környezetével, képes tanulni másoktól. Hibáit elismeri, anélkül, hogy önbizalma csökkenne. Hibázni emberi dolog, abból tanulni lehet. Ha probléma van, az együttműködés szándékával bátran elmondja a véleményét, de meghallgatja a többiekét is. Nem gondolja, hogy beadja a derekát, ha elfogad a sajátjánál jobb ötletet, véleményt.
Saját életpályáját, szakmai tudását folyamatként látja, tudja, hogy mindig lehet picit fejlődni, amire minden lehetőséget felhasznál, így a tréningeket is.

A kiváló teljesítményt nyújtó dolgozó rövidtávon többet „szív”, mint az átlagos teljesítményt nyújtó. Gyakran mások hibáit teszi helyre, mások helyett dolgozik, mások helyett kezdeményez, jár az agya, hogyan lehetne jobban dolgozni. A jutalma hosszútávon jelentkezik. Jobbak lesznek a kapcsolatai, jobban ért a munkájához, örömtelibb lesz az élete.
A kiváló teljesítményt nyújtók bármikor el tudnák végezni a munkájukat átlagosan, de ők nap mint nap döntenek. Nem, nem akarom csak letudni a feladatom, mert az nem én lennék. Kiválóan akarom végezni a munkám, mert ez vagyok én!

 

 

 

Tanulság? Ha kiválóvá akarsz válni, döntened kell!

Döntened kell, hogy a dolgok könnyebb oldalát fogod meg és rövidtávon könnyű életed lesz, de visszanézve a pályafutásodra, nem sok dologra leszel büszke.

Vagy

Rövidtávon „szívsz”, a dolgok nehezebb oldalát fogod meg, hosszú távon viszont elnyered a környezeted megbecsülését és büszke lehetsz a pályafutásodra.

 

Ha úgy döntöttél, kiválóvá akarsz válni, akkor jó hírünk van! H3

Tudunk segíteni!

Ha kiváló frontvonali vezetővé akarsz válni, javasoljuk a programunkat.   Képzésünk linkje

 

 

Ez a mi tapasztalatunk, de mi a Te tapasztalatod?

Mi a különbség az átlagos és a kiváló dolgozó/vezető között? Oszd meg velünk, kedves Olvasó!

 

 

Héder Sándor

mérnök, tréner, coach

címzetes egyetemi docens

Megrendelőink

Partnereink , hallgatóink mondták

Nyílt mérőeszköz kezelő képzésünk

Nagyon tartottam tőle, hogy száraz tananyagot fogok hallgatni, ehhez képest igazán pozitívan csalódtam. Mind az oktatási anyag mind pedig az odaadott tananyag az elvártnak megfelelt, később is forgatni fogom. Szívesen ajánlom mindenkinek aki ebben...

Felhasználói menü

Facebook

Facebook

Linkedin

Linkedin