2018. január 29. hétfő, 08:56

Az elmúlt két évtizedben számos tréninget tartottunk a szervezetek frontvonalán dolgozó szakembereknek, szerelőknek, ügyfélszolgálatosoknak, üzemirányítóknak, ellenőröknek, csoportvezetőknek, művezetőknek. A szervezetek vezetésével foglalkozó szakirodalom bőven taglalja, hogy mi a különbség a jó és a kiváló cégvezetők között (pl. Jim Collins könyve a Jóból kiváló). De mitől lesz valaki kiváló dolgozó, kiváló vezető a frontvonalon, még akkor is, ha a szervezet középszerű?

 

 

A kulcs, a hozzáállás!

A kutatásaink szerint a különbség az átlagos és a kiváló teljesítményű dolgozó, vezető között elsősorban a hozzáálláson múlik. A kiválóak tudatosan, belső indíttatásukból kifolyólag választják meg hozzáállásukat, nem befolyásolja őket a környezetük.

Hasonló ez a választás a Mátrix című kultikus filmben látott jelenetben, amikor Neo választ a kék és a piros tabletta között. Morpheus a lázadók vezére két lehetőséget kínál fel. Ha a piros tablettát választja, megszabadulhat a gépek által generált álomvilág rabszolgaságából, és elmenekülhet a való világba, igaz ez a világ kemény és vad. Ha a kék pirulát választja, visszamehet a kényelmes, Mátrix által szimulált világba.

 

Az átlagos teljesítményt nyújtó dolgozó gondolkodásmódja zárt.

Gondolkodásának középpontja ő maga. Elsősorban magával törődik. Elvégzi a feladatát, de másokra, a folyamatokra, az ügyfelek elvárásaira nem figyel. Mondják meg, neki mit kell csinálni, adjanak hozzá jó eszközöket és jól fizessék meg. Semmi több! Bezárja magát a saját világába. A problémákért másokat okol, a konfliktusos helyzetekben mindig mások a hibásak. Osztja az észt, mindenkiről megingathatatlan véleménye van, különbnek, jobbnak tartja magát a környezeténél. Hibáit agresszív viselkedéssel, mások okolásával próbálja elfedni. Ő az, aki ha kijön hozzád megszerelni a gázt, a villanyt, akkor gondolkodás nélkül lepakolja a szerelőtáskáját az ágyadra, mert neki úgy kényelmes. Ő az, akik a gyárban, ha problémát észlel, megáll és nyugodtan vár, hogy valaki észrevegye és megoldja azt. Ő az, akik minden újdonság ellen tiltakozik: Minek? Nem így szoktuk!
A tréningeken szerintük másnak, a szervezetnek kellene fejlődnie, ők mindent jól csinálnak, nem is értik, miért őket delegálta a cégük!
Az átlagos teljesítményt nyújtó dolgozónak rövidtávon könnyű élete van, mindenért más tehet. Ezzel a gondolkodásmóddal nem fognak fejlődni, igaz ők nem is akarnak.

 

 

 

A kiváló teljesítményt nyújtó dolgozó gondolkodásmódja nyitott.

Ő a saját munkája mellett figyel a szervezet többi egységére is, a folyamatokra, az ügyfelekre, akiket kiszolgál.  Tudja, mi a saját feladata, azt maximális figyelemmel elvégzi, de ha kell, besegít a többieknek.
Magát ugyanolyan embernek tartja mint a többieket, éppen ezért jó a kapcsolata a környezetével, képes tanulni másoktól. Hibáit elismeri, anélkül, hogy önbizalma csökkenne. Hibázni emberi dolog, abból tanulni lehet. Ha probléma van, az együttműködés szándékával bátran elmondja a véleményét, de meghallgatja a többiekét is. Nem gondolja, hogy beadja a derekát, ha elfogad a sajátjánál jobb ötletet, véleményt.
Saját életpályáját, szakmai tudását folyamatként látja, tudja, hogy mindig lehet picit fejlődni, amire minden lehetőséget felhasznál, így a tréningeket is.

A kiváló teljesítményt nyújtó dolgozó rövidtávon többet „szív”, mint az átlagos teljesítményt nyújtó. Gyakran mások hibáit teszi helyre, mások helyett dolgozik, mások helyett kezdeményez, jár az agya, hogyan lehetne jobban dolgozni. A jutalma hosszútávon jelentkezik. Jobbak lesznek a kapcsolatai, jobban ért a munkájához, örömtelibb lesz az élete.
A kiváló teljesítményt nyújtók bármikor el tudnák végezni a munkájukat átlagosan, de ők nap mint nap döntenek. Nem, nem akarom csak letudni a feladatom, mert az nem én lennék. Kiválóan akarom végezni a munkám, mert ez vagyok én!

 

 

 

Tanulság? Ha kiválóvá akarsz válni, döntened kell!

Döntened kell, hogy a dolgok könnyebb oldalát fogod meg és rövidtávon könnyű életed lesz, de visszanézve a pályafutásodra, nem sok dologra leszel büszke.

Vagy

Rövidtávon „szívsz”, a dolgok nehezebb oldalát fogod meg, hosszú távon viszont elnyered a környezeted megbecsülését és büszke lehetsz a pályafutásodra.

 

Ha úgy döntöttél, kiválóvá akarsz válni, akkor jó hírünk van! H3

Tudunk segíteni!

Ha kiváló frontvonali vezetővé akarsz válni, javasoljuk a programunkat.   Képzésünk linkje

 

 

Ez a mi tapasztalatunk, de mi a Te tapasztalatod?

Mi a különbség az átlagos és a kiváló dolgozó/vezető között? Oszd meg velünk, kedves Olvasó!

 

 

Héder Sándor

mérnök, tréner, coach

címzetes egyetemi docens

Megrendelőink

Partnereink , hallgatóink mondták

COCO Szépség és Egészség Központ Egyéni Cég (Pécs)

A professzionális tudás maximális segítőkészséggel párosul....

Felhasználói menü

Facebook

Facebook

Linkedin

Linkedin