2015. június 22. hétfő, 07:38

A vezetés, mint gombatermesztés

 

Ebben a vezetői gondolkodásban a vezető úgy tekint a munkatársakra, mint a gombákra: sötétben tartja őket, vizelettel locsolja, és várja, hogy maguktól növekedjenek és legyenek vidámak, egészségesek.

Mi lehet az oka, hogy oly sok vezető osztja ezt a nézetet? Nos, a kutatók, Leanne Atwater és David Waldman szerint ennek alapvetően három oka van.

 

1. A világ minden táján nagy követőtábora van annak a nézetnek, hogy a vezetés a hatalomról szól, a vezető dolga az erőskezű irányítás, a világos döntések meghozatala; a munkatársak dolga meg az utasítások kérdés nélküli végrehajtása. A munkatársak, mint a jó katonák nem kérdeznek, hanem hatékonyan, a legjobb tudásuk szerint végrehajtják a kiadott feladatokat, azt a mondatot, hogy „nem tudom”, nem ismerik.

 

2. A vezetés hatalom megközelítésű felfogásában a vezető nem bízik a munkatársaiban, nem bízik abban, hogy az átadott információt helyesen értelmezik, ezért inkább nem is mond semmit, vagy ha mond, akkor csak „csepegteti az információt”.

 

3. A harmadik ok, amiért népszerű a vezető, mint gombatermesztő metafora, mert a vezetés egy kockázatos tevékenység, ezért művelői arra törekszenek, hogy azt a minimálisra csökkentsék. Az információ átadás, pl. egy helyzetértékelés, egy stratégiai terv bemutatása a munkatársaknak kockázatos lehet, vitákat gerjeszthet, amelyben a vezetőnek ki kell állnia az elképzelései mellett, és számos vezető fél az effajta megmérettetéstől.

 

Milyen hátrányai vannak „a vezetés, mint gombatermesztés” gondolkodásmódnak?

A kutatók szerint három fő hátrány adódik e vezető gondolkodásmód mellett. 

  • A munkatársak elvesztik motivációjukat és megjelenik a rejtett agresszió, a pletyka, a dolgozók „nem veszik észre”, nem jelzik a hibákat, problémákat.
  • A munkatársak elkezdenek hasonlóan viselkedni a vezetőkkel, mint a vezetők velük: információkat tartanak vissza arról, ami a frontvonalon történik, esetleg olyan információkat nagyítanak fel és küldenek felfelé, ami „gumicsontként” szolgál a vezetőknek.
  • Ha nem kerülnek felszínre a hibák, a szervezet nem tudja megoldani, nem tanul belőle. A közismert katasztrófák pl. Challenger, Estonia, nem azért következett be, mert rejtett információk voltak, hanem azért, mert senki sem mert beszélni!

 

Forrás: Leadership, Feedback and the Open Communication Gap; Leanne E. Atwater and David A. Waldman.

 
Ajánlott képzések:

Megrendelőink

Partnereink , hallgatóink mondták

Metz - Méréstechnikai képzés

"A képzés teljesen lefedte az igényeinket, főleg az oktató profizmusa tetszett. Minden kérdésre válaszolt, addig nem mentünk tovább az anyagban, amíg meg nem értettük." ...

Felhasználói menü

Facebook

Facebook

Linkedin

Linkedin