2017. augusztus 01. kedd, 17:45

Ha végre itt a nyár

 

Utolsó trimeszterébe léptünk a nyárnak, de úgy tűnik, az időjárás most jött rá, hogy az van. Augusztus hónap a "kellemes" 35-38 Celsius fokkal igen csak belehúzott!

Sok cégnél, ha van, ezekre a hetekre tevődik a nagy leállás, így a szerencsések vízparton vészelhetik át a Nap tombolását.

Ebben a melegben utazni sem könnyű azonban - még szerencse, hogy a feltalálók nem elégedtek meg az automobil kifejlesztésével, hanem tovább dolgoznak annak fejlesztésével. Hiába, egy légkondis autó ilyenkor megfizethetetlen! De mióta is beszélhetünk ilyen "luxusról"?

 

Talán az Autós Légkondi 0.0-nak az 1884-ben William Whiteley termékét ekinthetjük:dobozba rakott jeget és a menetszél befújta a hideg levegőt.

 

Az első légkondicionált személygépkocsi a második világháború előtt, 1939-ben jelent meg az Egyesült Államokban: a Packard márka vásárlói egy nagyon egyszerű, alacsony hatásfokú, és még szabályozhatatlan utastér-hűtő berendezést rendelhettek 274 dolláros felárért. Mivel a rendszer a fél csomagtartót elfoglalta mellesleg szabályozni sem lehetett így 1941-benlevették az elérhető opciók listájáról.

 

A következő próbálkozás is volt némi hibája: 1941-ben a Cadillac 300 db klimatizált autót dobott piacra. Ezeknek még  fix kompresszoruk volt. Csak úgy lehetett lekapcsolni a klímát, ha álló motornál leszedték róla a meghajtó szíjat.

 

Az autóklíma fejlődése azonban megállíthatatlanul elindult, és az ’50-es években már elfogadott dolog volt a tengerentúlon, hogy a hatalmas kocsikban hűtőberendezés teheti komfortossá az utazást.

1953-ban a Chrysler Imperial volt az első széria autó, melyben már a klíma második immáron jól működő generációját szerelték. 20 évvel a Packard bukása és a Cadillac próbálkozása után, megjelent a működő légkondicionáló. Ez már hasonló módon működött, mint a mai modern klímák. Belső keringetésen még magasabb hatásfokot értek el. 1953-ban 2 perc alatt 9 fokról 30 fokra tudta lehűteni az utasteret úgy, hogy teljesen kiszűrte a pollent, szmogot, dohányfüstöt stb. És ami a legtöbb autóból elveszett, hátulra is elvezették a hideget.

Mivel drága eszköz, értelemszerűen a luxusautók tartozéklistáin bukkant fel először, ahol a fejlesztés költségeit érvényesíteni lehetett a kocsi vételárában. A technológiai fejlődésnek köszönhetően az árak lefelé mozdultak, és jellemző adat, hogy 1975-ben az amerikai autópiacon négy kocsiból hármat légkondicionálóval adtak el, míg Európában csak az 1990-es években mutatkozott határozott fellendülés, döntően a felsőközép-, illetve a luxuskategóriás járműveknél.

 

Megrendelőink

Partnereink , hallgatóink mondták

COCO Szépség és Egészség Központ Egyéni Cég (Pécs)

A professzionális tudás maximális segítőkészséggel párosul....

Felhasználói menü

Facebook

Facebook

Linkedin

Linkedin