2016. február 19. péntek, 15:43

Krokodil, zacc, szennyvíz - ezek a jövő üzemanyagai? 

 
A fenntartható fejlődés érdekében a tudósok évtizedek óta azon dolgoznak, hogyan lehetne a benzint, a gázolajat és minden olyan üzemanyagot helyettesíteni, ami szennyezi a környezetet. A hidrogén, a nap- és szélenergia mellett akad számos meglepő, de hatékony megoldás. 
 
 
Kávézacc: Kávéhajtású autóval döntött sebességrekordot egy férfi Nagy-Britanniában a szemétüzemű járművek kategóriájában. A lefőtt kávémaradékból golyócskákat készített, amelyek azután a kocsi motorjában elégtek, gyúlékony gáz szabadult fel belőlük, és végül ez szolgált közvetlen üzemanyagként.
 
Szennyvíz: Magyarországon elsőként a Zalavíz Zrt. hasznosította üzemanyagként a szennyvíziszapból keletkezett biogázt. A felszabaduló biogázból a földgázzal azonos minőségű biometánt nyernek, amely villamos energia termelésére is hasznosítható, nagy nyomáson sűrítve pedig a földgáz üzemű (CNG) gépkocsik üzemanyaga. Nagy-Britannia útjain gurul egy éve az a Bio-Bus nevű jármű, amelyet teljes mértékben biometán gáz hajt. A GENeco biotechnológiai vállalat tudósai szerint egy felnőtt ember éves székletéből kinyert gázzal 60 kilométer távolságot képes megtenni a busz. A jármű a tetején elhelyezett tartályokat megtöltve 300 kilométert tehet meg. Egyszerre legfeljebb 40 személy fér fel Bath és a bristoli reptér között ingázó járatra. A biometán kevésbé károsítja a természetet, mint a dízeles meghajtások – ezt felismerve 2009 óta már több mint 100 hasonló busz fut Oslóban. Svédországban szintén évek óta közlekednek biogázzal hajtott járművek.
 
Aligátor: az Amerikai Egyesült Államokban évente hétezer tonna aligátorzsír kerül a szemétbe az élelmiszer- és a divatágazat melléktermékeként. A tetemekből 40 százalék zsírsavat sikerült a kutatóknak kinyerniük, amelynek 70 százaléka hasonlított azokra a növényi zsírokra, amelyekből biodízelt lehet előállítani. Végül olyan bio-üzemanyagot tudtak létrehozni, amely nagyrészt megfelelt a szokásos szabványértékeknek.
 
Kacsaháj: A Dordogne-ban lévő St. Aquilin falu szövetkezete kéthetente gyűjti össze a kacsafeldolgozókból a hulladékzsírt, utána nekiállnak dízel kacsalevest főzni a traktorok számára- ezzel hajtják a traktorokat.
 
Fotoszintézis: A növények természetes fotoszintézisét leutánzó rendszer gyakorlatilag egy mesterséges levél. Három fő összetevőből, egy membránból és két elektródából, egy fotoanódból és egy fotokatódból áll. A fotoanód a napfény hatására oxidálja a vízmolekulákat, protonokat és elektronokat, valamint oxigéngázt termel. A fotokatód újraegyesíti a protonokat és elektronokat, hidrogéngázt alkotva. A műanyag membrán szerepe a hidrogén- és az oxigéngáz külön tartása, keveredés esetén ugyanis gyulladás alakulhat ki, ami robbanáshoz vezetne. A membrán ezt meggátolja, s lehetővé teszi a hidrogén üzemanyag elkülönített, nyomás alatti tárolását, majd egy csővezetékbe juttatását. A demonstrációs rendszer megközelítőleg egy négyzetcentiméter területű, a napfény 10 százalékát alakítja tárolt energiává, több mint 40 óra folyamatos működésre képes. A kutatók szerint biztonságát, stabilitását és teljesítményét tekintve az eddigi hasonló technológiák 5-10-szeresét nyújtja.
 
Mikrobák: Az mBio biológiai folyóiratban megjelent tanulmány bemutatja, hogy bizonyos mikroorganizmusok, az úgynevezett metanogének miként vesznek fel más molekulákból elektronokat és a szén-dioxiddal keveredve miként hoznak létre metánt. A természetben a metanogének erjedés, illetve lebomlás során szereznek elektronokat, ám a Stanford Egyetem kutatói a világon először rájöttek, hogy az enzimek is kulcsfontosságú szerepet töltenek be a folyamatban. A felfedezés ígéretes alternatívát kínál a jelenlegi technológiák mellé, amelyeket a földgáz és a metán szétválasztásra használnak, ám a kutatók kiemelték, hogy a mikrobiális gyártás hosszú távon üzemanyagok, illetve más értékes vegyi anyagok előállítására is alkalmas lehet.
 
 
Forrás: www.autopro.hu
 
 
 
 
Ajánlott képzésink:

Megrendelőink

Partnereink , hallgatóink mondták

Metz - Méréstechnikai képzés

"A képzés teljesen lefedte az igényeinket, főleg az oktató profizmusa tetszett. Minden kérdésre válaszolt, addig nem mentünk tovább az anyagban, amíg meg nem értettük." ...

Felhasználói menü

Facebook

Facebook

Linkedin

Linkedin