
Az európai autóipar súlyos munkaerőhiánnyal küzd, miközben a technológiai fejlődés és az elektromobilitás gyors átállást követel. A hagyományos szakképzettségek eltűnőben vannak, a vállalatoknak pedig egyre nehezebb megfelelő munkaerőt találni. A megoldások között a külföldi munkavállalók alkalmazása, az automatizáció és a szakképzés fejlesztése szerepel, de vajon melyik hozhat hosszú távú eredményt?
Az európai autóipar komoly munkaerőhiánnyal küzd, amelyet a technológiai fejlődés, a demográfiai változások és a globális verseny is súlyosbít. Az előrejelzések szerint 2030-ra Európa munkaerőpiacáról 85 millió munkavállaló hiányozhat, Magyarországon pedig akár 300 ezer fővel is kevesebb lehet az aktív munkavállalók száma. A helyzetet tovább nehezíti, hogy az autóipar egy gyors technológiai átálláson megy keresztül az elektromobilitás és az automatizáció miatt, miközben az iparágban dolgozók jelentős része nem rendelkezik a szükséges új készségekkel.
Többrétű probléma
Az autóipari vállalatok egyre nehezebben találnak megfelelő szakembereket, különösen a mérnöki és szakmunkás területeken. A munkaerőpiacon egyszerre van jelen a szakképzett dolgozók hiánya és a strukturális munkanélküliség, vagyis a képzettségük miatt egyes munkavállalók nem tudnak elhelyezkedni a piaci igényeknek megfelelő pozíciókban. A magyarországi autóiparban különösen nagy kihívást jelent az, hogy az elektromos járművek és akkumulátorok gyártásához új típusú mérnöki és technikusi tudásra van szükség, amelynek képzése még nem elégséges.
A cégek különböző stratégiákkal próbálják kezelni a munkaerőhiányt. Egyrészt egyre több külföldi munkavállalót alkalmaznak, akik sok esetben elkötelezettebbek és hajlandóak több műszakban dolgozni, de az integrációjukra kevés figyelmet fordítanak. Másrészt a vállalatok egyre nagyobb mértékben fektetnek be az automatizációba és a robotizációba, hogy csökkentsék a humán munkaerő szükségességét. Az újonnan épülő autógyárak, például a BMW debreceni üzeme vagy a kínai BYD tervezett szegedi gyára, már kezdetben a legmodernebb, automatizált technológiákat alkalmazzák.
Mi lesz a valódi megoldás?
A munkaerőhiány hosszú távú megoldása azonban nem csupán a külföldi munkaerőre vagy az automatizációra támaszkodhat. Az oktatás és a képzés fejlesztése kulcsfontosságú, hogy a magyar és európai munkaerő képes legyen lépést tartani a technológiai változásokkal. Jelenleg az oktatásra fordított források alacsonyak, és az iparági szereplők szerint nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a duális képzésekre, valamint a felnőttképzésre, hogy a meglévő munkavállalók is átképezhetők legyenek az új technológiákhoz.
A következő években az autóipari cégek számára az egyik legnagyobb kihívás az lesz, hogy hogyan tudják megtartani és továbbképezni a munkavállalóikat egy olyan piaci környezetben, ahol a technológia gyorsabban változik, mint valaha. Azok a vállalatok lesznek sikeresek, amelyek képesek rugalmasan alkalmazkodni ehhez a helyzethez, és aktívan részt vesznek a munkaerő fejlesztésében.
Ha szeretnél gyorsan és könnyedén képbe kerülni a legújabb trendekkel, megoldásokkal és szakértőktől többet megtudni a különböző iparágak kihívásairól és kilátásairól, akkor kövesd az INTEGRATOR FM-et, az ipar podcastjét Youtube-csatornánkon vagy Spotify-on!
Az INTEGRATOR FM az autopro.hu, a TEKT Kft. és a TriveroMedia ipari marketing ügynökség együttműködésében valósult meg.