1. A nyersanyagok minőségének ellenőrzése:
Az alapanyag minősége végső soron befolyásolja a késztermék minőségét. Az alapanyagok minőségét a beszerzés előtt ellenőrizni kell a szállítóval. Miután az alapanyagot a gyár befogadta, újra kell ellenőrizni és összehasonlítani a leadott rendeléssel.
Amennyiben lehetséges, az anyagot a tényleges felhasználás előtt újra meg kell vizsgálni. Különböző ellenőrzési pontokat kell létrehozni a nyersanyagok ellenőrzésére, mindez nagyban hozzájárul a késztermékek kívánt minőségének eléréséhez.
2. Különböző szabványok és előírások meghatározása:
A minőség-ellenőrzési sémák sikeres alkalmazásához elengedhetetlen, hogy előre meg legyenek határozva a szabványok és előírások. Ezeket a termékmérnöki és tervezési osztály rögzíti, konzultálva az értékesítési, gyártástervezési és költségelszámolási részlegekkel.
A szabványok és előírások többnyire a termék alakjára, méretére, színére, szilárdságára, tömegére, vastagságára, kémiai összetételére és egyéb jellemzőire vonatkoznak. Meghatározásuk után a tűréshatárokat egyértelműen lefektetik, vagyis a szabványtól kisebb eltérések megengedettek az adott határokon belül, mivel abszolút és pontos tökélességet természetesen nem lehet elérni.
3. A gyártási folyamatok és műveletek ellenőrzése:
A kívánt minőségi termékek előállításához a termelési műveletek ellenőrzése rendkívül fontos. Ehhez automatikus gépek használata javasolt.
4. Gépek és berendezések ellenőrzése:
Az előállítandó termék minősége nem csak a nyersanyag minőségétől függ, hanem a gyártáshoz használt berendezésektől, szerszámoktól és gépektől is. Mindezen eszközök rendszeres, időnkénti tesztelése és ellenőrzése szintén szükséges.
Különböző módszert és eszközt fogadnak el az ellenőrzéshez, például elektronikus és mágneses készülékeket, mérőeszközök mérésére szolgáló műszereket, ipari röntgenfelvételt, stb… A szabványnak nem megfelelő és hibás eszközöket nem szabad használni.
5. Minőségtudat fejlesztése a munkavállalók körében:
A menedzsmenttel kapcsolatos kérdések előtt a legfontosabb feladat a minőségtudatosság fejlesztése kell, hogy legyen a dolgozók körében. Világosan el kell mondani nekik, és hangsúlyozni kell a minőség fontosságát a szervezetben. A vezetőnek vagy a menedzsernek magának is minőség-fókuszú gondolkodásmóddal kell rendelkeznie, mielőtt a dolgozók fejébe beágyazódhatna a minőségtudat.
A minőségellenőrzés egyéb intézkedéseit, nevezetesen az ellenőrzést és a statisztikai minőségellenőrzést, világosan el kell magyarázni a minőség-ellenőrzési módszerek alatt.
Kapcsolódó képzés: