Egy szervezetben mindenki – a vezérigazgatótól egészen a gyakornokig – felelős a minőségért. Fontos azonban, hogy legyenek olyan emberek, akik tudást adnak, eszközöket és útmutatást nyújtanak ahhoz, hogy mindenki ki tudja venni a részét is a kiválóság eléréséhez vezető útból. Ők a minőségi szakemberek.
Sokféle van belőlük. Vannak generalisták, s akadnak specialisták. Sokan rendelkeznek minőségügyi menedzser, minőségügyi mérnök, minőségügyi igazgató vagy minőségbiztosítási menedzser címmel, míg mások a minőséggel egy tágabb feladatkör részeként foglalkoznak.
Vannak, akik logisztikával foglalkoznak, míg mások egy szervezet vezetésében vesznek részt. Ami összeköti őket: az elkötelezettség, hogy megvédjék és erősítsék szervezeteiket azáltal, hogy biztosítják az érintettek igényeinek kielégítését, s ideális esetben az elvárásaik túlteljesítését.
Mit csinálnak a minőségi szakemberek?
Annak érdekében, hogy a minőséget egy szervezet középpontjába helyezzék, a minőségi szakemberek több kompetenciára összpontosítanak. Ilyen például az erős irányítás, ami azzal kezdődik, hogy a cég felső vezetése kifejezi elkötelezettségét a minőség iránt. A menedzsment céljai legyenek kristálytiszták, tükrözzék az érdekelt felek követelményeit, s fontos, hogy a megfelelő embereket és folyamatokat találjuk meg ahhoz, hogy mindezt tettekre, s ennek következtében eredményekre váltsuk.
Kulcsfontosságú a fejlesztés kultúrája is: Ez azt jelenti, hogy folyamatosan értékeljük a szervezet teljesítményét a hatékonyság növelése, a pazarlás megszüntetése, a kockázatok csökkentése, a változásokra való reagálás és az új lehetőségek megteremtése érdekében.
Egy minőségi szakember sikerének mércéje az, hogy mennyire vagyunk képesek védeni a cég, illetve magunk hírnevét, s növelni annak értékét ügyfeleink és érdekelt feleink megelégedésére. Ugyanígy lényeges a jövedelmezőség javítása, tehát a felesleges költségek és a pazarlás megszüntetése, valamint a bevételek növekedése.
Egy minőségi szakember hozzájárul a szervezet folyamatos fejlesztéséhez, szorosan együttműködik a vezetőkkel, mert érti és ismeri a cég üzleti folyamatait, működési rendszerét, s hozzájárul ezek kezeléséhez és fejlesztéséhez.