A minőségirányítási rendszer (QMS) nem csak a gyártók számára készült, hanem számos olyan üzleti előnye is van, amely bármilyen szervezetnek releváns lehet. A minőségnek mindenhol nagy szerepe van, a gyártástól kezdve a szolgáltatáson át egészen az oktatásig. Az alábbiakban bemutatjuk a 10 legfontosabb előnyt, amelyet bármely szervezet elvárhat egy minőségirányítási rendszertől.

1. Hatékonyság növelése

Egy minőségbiztosítási rendszer megköveteli, hogy a szervezetek nagyon átgondolják, hogyan működnek és hogyan javíthatják üzleti folyamataikat, a minőség és a hatékonyság maximalizálása érdekében. A kialakított folyamatok és eljárások a könnyű követhetőség érdekében útmutatásokat nyújtanak a hatékonyságról, amik sokkal gördülékenyebbé teszik a képzéseket, a napi feladatokat, az kommunikációt és a hibák elhárítását.

2. Jövedelmezőség növelése

Tanulmányok kimutatták, köztük például a Harvard Business School értekezése, hogy azok a szervezetek, akik már bevett minőségbiztosítási rendszerrel rendelkeznek, növelik a termelékenységet, a hatékonyságot, csökkentik a kockázatokat és a pénzügyi teljesítményt is a minőségbiztosítási rendszerrel nem rendelkező vállalatokhoz képest.

3. Alkalmazottak moráljának javítása

A QMS meghatározza a szerepek és felelősségek, az irányítás elszámoltathatóságának, a kialakított képzési rendszerek definiálását és világos képet ad arról, hogy ezek hogyan befolyásolják a minőséget és a szervezet általános sikerét. A QMS hozzájárul személyzet elégesettségének és motiváltságának magasabb szintjéhez és kevesebb zavart okoz a szervezetben.

4. Döntéshozatal javítása

Sok szervezet a „megérzése” vagy az „intuíciója” alapján hoz döntéseket. A QMS segít kiegészíteni vagy érvényesíteni ezeket a döntéseket azáltal, hogy belső ellenőrzéseket és folyamatértékeléseket biztosít az információgyűjtés megkönnyítése érdekében, és így a döntéshozatal a kapott adatokon alapul.

5. A szállítói és kereskedői kapcsolatok javítása

Megfelelően kell kezelni azokat a szállítókat és kereskedőket, akik befolyásolják a szervezet termékeinek vagy szolgáltatásainak minőségét. A kölcsönösen előnyös szállítói kapcsolat a QMS egyik sarokkövének számít. A minőségbiztosítási rendszer folyamatokat hoz létre a beszállítók értékelésére az üzleti kapcsolat kialakítása előtt, és a jóváhagyott szállítóvá válás után is rendszeresen ellenőrzi őket. A QMS vásárlási ellenőrzéseket is létrehoz a rutinvásárlások során, amelyek szükségesek a mindennapi üzleti tevékenységekhez.

6. A dokumentáció és nyilvántartások ellenőrzése

A szervezeteknek sokszor kihívást jelent a dokumentumok és nyilvántartások ellenőrzése, például amikor két alkalmazott ugyanazon folyamat különböző verzióin dolgozik. Ez meglehetősen gyakori, de a QMS ellenőrzést hoz létre a folyamatok felülvizsgálatára, frissítésére és jóváhagyására, valamint az aktuális verziók elérhetővé tételére az alkalmazottak számára. A nyilvántartások alatt azokra a formanyomtatványok gondolunk, amelyeket a szervezetek kitöltenek a teljesítés, egy tevékenység végrehajtásának igazolására. Ennek fókuszában lehet egy ellenőrzés, egy vevői megrendelés vagy egy alkalmazott értékelése. A nyilvántartásokat ellenőrizni kell, hiszen a szervezetek gyakran használják döntések meghozatala során.

7. Következetesség

A minőségbiztosítási rendszer egyik alapvető oka a következetesség. A szervezetnek és a belső, külső ügyfeleinek egyaránt képesnek kell lenniük arra, hogy következetes eredményeket várjanak el a szervezet üzleti folyamataitól és feladataitól.

8. Vásárlói elégedettség (Ez a lényeg!)

Az ügyfelek bizalma azért nyerhető el, mert bizonyos szintű következetességre és ügyfélszolgálatra számíthatnak, amelyet egy jól bevált minőségbiztosítási rendszer biztosít. A minőségbiztosítási rendszer olyan ellenőrzéseket hoz létre, mint például az ügyfélkapcsolat-kezelés és az ügyfél-elégedettség felmérések.

9. Belső kontroll

Miután a szervezet létrehozta a folyamatokat és eljárásokat, fontos figyelemmel kísérni azok hatékonyságát és az azoknak való megfelelést. A QMS további ellenőrzései közé tartoznak például a rutin belső auditok, a nem megfelelőségek ellenőrzése és a korrekciós intézkedések a szervezetben felmerülő problémák kiváltó okának megoldására.

10. Jobb menedzsment

A minőségirányítási rendszerrel rendelkező szervezet felső vezetése rendszeresen felülvizsgálja a minőségirányítási rendszer hatékonyságát. Ez többnyire évente történik, a felső vezetés összeül és megvizsgálja a szervezet QMS-ének alkalmasságát, megfelelőségét és hatékonyságát.

 

Kapcsolódó képzésünk:

https://tekt.hu/tekt_kepzesek/integralt-iranyitasi-belso-auditor-mir-kir/