A munkaerőpiac változásai nemcsak a munkavállalókat, de a munkáltatókat is egyre nagyobb kihívások elé állítják. Jól működő képzési és mentorálási rendszer nélkül ma már egyetlen cég sem lehet igazán sikeres.
Hogy miért? Az ok igen prózai: ma egy munkavállaló már nem annyi időt tölt el egy cégnél, mint korábban. Amíg régebben, a szüleink generációjánál az élethosszig tartó elköteleződés sem számított ritkának, manapság – főképp a multinacionális cégeknél – maximum kétéves időszakra tervezhetnek a munkaadók egy-egy munkavállalóval. Ami annyit jelent, hogy bizony nincs idő arra, hogy a munkavállaló több év alatt tanuljon bele egy munkakörbe. Ráadásul a mostani generáció teljesen más elvárásokkal lép ki a munkaerőpiacra és kezdi meg az álláskeresést. Elvárják, hogy a munkahely fejlődési lehetőséget is biztosítson, rugalmas munkaidővel, folyamatos visszajelzéssel kiegészülve, ugyanakkor szívesen dolgoznak rövid távú projekteken, hasznosítják a gyakorlatban új ismereteiket. Ezért a cégek jelentős része belátta, amennyiben szeretné megtartani a munkavállalóit, akkor muszáj képeznie őket.
A történet másik része, hogy manapság sokkal többféle, ráadásul speciális szaktudást igénylő munkakör, mint évtizedekkel ezelőtt. Ebből következik, hogy jóval kevesebb azoknak a száma, akik pontosan beleillenek egy-egy munkakörbe. Ha egy vállalat nem képes kinevelni a felsőoktatásból érkező, elsőkörös munkavállalókat, ha nincs egy stabil és jól működő, cégen belüli képzési és mentorálási rendszere, akkor nem lehet sikeres. Ez egy többszintű tanulási folyamat, amely nemcsak az adott munkakörhöz kapcsolódó plusz információk elsajátítását jelenti, hanem olyan hétköznapi dolgokat is, mint hogy hol található a büfé vagy épp hogyan épül fel a szervezet.
Érdemes azt is megjegyezni, hogy nemcsak az új kollégák képzése fontos. Legyen ugyanis bármennyire is tapasztalt szakember valaki, nem biztos, hogy rendelkezik azokkal a készségekkel, amelyek segítségével a tudást hatékonyan adhatja át. Azt is fontos az idősebb, tapasztaltabb kollégákban tudatosítani, hogy e készségek elsajátításával a munkahelyen belül olyan win-win helyzetet tudnak teremteni, amely mindenki számára kedvező. Az újak így sokkal hamarabb sajátítják el az új feladatokat, felszabadítva ezzel a rutinosabbak kapacitását, akik így sokkal jobban teljesíthetnek saját területükön. Ezáltal létrejön egy olyan ideális tudáspiramis, amely lehetővé teszi az adott cég számára az optimális működést.
A fluktuáció visszaszorításának egyik fontos eszköze lehet a vállalaton belüli képzés. Ahol ugyanis jól működő, strukturált képzési rendszer működik, ott kimutathatóan csökken a fluktuáció. Arról sem feledkezhetünk meg, hogy a képzéseknek köszönhetően az Y- és Z-generáció tagjai körében egyértelműen erősödik az adott munkáltató brandje. A jelen munkaerőpiaci helyzetben pedig egyáltalán nem mindegy, hogy egy céghez be szeretnének jutni a munkavállalók, vagy minél gyorsabban el akarják azt hagyni.