Egy cég hatékonyságának növeléséhez a technikai háttér és az anyagi motiváció mellett az ott dolgozó munkavállalók együttműködését is erősíteni kell. A köztük lévő kapcsolatok minősége ugyanis kulcsfontosságú a szervezet sikere szempontjából.

No alt text provided for this image

Ha a munkavállalók közötti kapcsolat javítása kerül szóba, rögvest mindenkinek a csapatépítő programok ugranak be, ami első lépésnek mindenképp megteszi. A profin felépített csapatépítő programok ugyanis sokat segíthetnek abban, hogy a kollégák megismerjék egymást, erősödjön közöttük a kohézió, ami az első fontos lépés az együttműködés irányába. Ez azonban csak az út eleje, semmiképp sem a vége.

Egy cégnél/vállalatnál először is meg kell határozni, hogy mi az a közös cél, amiért mindenkinek érdemes együttműködnie. Mindez egyszerűnek tűnhet, ám a gyakorlatban még sincs mindig így. Ez a cél lehet a vállalat nagy, közös küldetése, de kisebb, területenként, csapatonként elérendő rövidebb távú célokat is kijelölhetünk.

A siker érdekében egyértelműen le kell fektetni a határokat, azaz tudni kell, hogy kinek, meddig tart az autonómiája, kompetenciája. Milyen feladatokért és területekért ki felel, s ki(k) az(ok), aki(k) felelősséget vállal(nak) érte. A tiszta és világos határok segítik a vitás helyzetek elkerülését. Mindez persze nem azt jelenti, hogy tilos konfrontálódni, csak épp mindez a cég érdekeit, az eredményességet szolgálják, s ne személyeskedésbe torkolló viták határozzák meg a mindennapokat. Ezért is fontos a mérhetőség bevezetése, ami folyamatosan láthatóvá teszi a tendenciákat.

Érdemes kiemelni a vezetők szerepét a folyamatban, akiknek fontos feladata, hogy elősegítsék az emberek közötti kapcsolatok fejlesztését, pozitív mintákat mutassanak a munkavállalóknak. Ma már számos kutatási eredmény bizonyítja, hogy a testünk hormonálisan is reagál az őt érő kapcsolati hatásokra. Ezért a vezetők számára nagyon fontos, hogy pontosan tudatában legyenek annak, hogy milyen hatással vannak környezetükre.

Egyfajta pszichológiai biztonság elérése a cél, ahol a munkavállaló úgy érzi, hogy a nehéz dolgokat is meg lehet beszélni a felettesével, a visszajelzés nem szubjektív, hanem adatalapon, érveléssel történik, és ezekben a helyzetekben, ha hibát követett is el, nem megalázzák, hanem kilendítik egy esetleges holtpontról.