Az autóipar helyreállása akkor is évekig tartana, ha holnap véget érne az ukrajnai háború és Kínában is megszűnne a covid legújabb hulláma. Világszerte sorban állnak a vevők az új autókért, s a rövidtávú jövőkép nem túl rózsás.

Akár egy évet is várni kell egy új autóra nemcsak hazánkban, hanem szerte Európában és az Egyesült Államokban is. Szokatlan helyzet ez az autóiparnak, amelynek hatékony megoldása még nem körvonalazódik.

Az egész ott kezdődött, hogy a koronavírus-járvány miatt elakadtak a szállítási láncok, s nem készültek el a jelentős részben Kínából hozott alkatrészek. Ami pedig igen, az a szállítmányozási problémák miatt nem jutott el a gyárakba. Ezt a helyzetet csak tetézte a sokat emlegetett chiphiány, valamint az idén februárban kirobbant orosz–ukrán háború, ami miatt alaposan megemelkedtek az alapanyagárak.

A háború más szempontból is nehézséget okozott és okoz. Az európai autógyártók mintegy 70 százaléka ugyanis az elektromos vezetékeket, az úgynevezett kábelkorbácsokat attól a két nagy beszállítótól szerezte be hosszú éveken keresztül, amelyek Ukrajnában működtetik a legnagyobb üzemüket. Ráadásul több beszállító települt Ukrajnába éppen a koronavírus folytán kialakult, Kínát érintő beszerzési problémák miatt.

Így most újra egymásra rakódnak a szállítási, gyártási és piaci problémák. Hiába bíztak tehát iparág szereplői abban, hogy 2023 nyarára a chiphiányból és a koronavírusból adódó problémák megoldódnak, az ukrán helyzet tovább árnyalja az összképet, s rövidtávon nem látszik a helyzet megoldása – vélik a szakértők.