Az interim szolgáltatás, nem kölcsönzés

 

Magyarországon is egyre nagyobb az igény interim szakemberekre, akikkel szemben egyre komolyabb elvárások fogalmazódnak meg a cégek részéről. Cikkünkben bemutatjuk az interim szakma lényegét, s szót ejtünk arról, hogy miért egyre népszerűbb ez a szolgáltatás.   

 

Mit jelent az interim menedzsment?

 

Az interim menedzsment érett, professzionális, s ami még fontosabb, lényeges gyakorlati tapasztalatokkal rendelkező menedzser biztosítása egy adott céghez erőforráshiány átmeneti pótlása vagy speciális üzleti eredmény elérése céljából.  Érdemes kiemelni, hogy az interim menedzser határozott időre szerződve, konkrét jogosultságokkal és felelősséggel rendelkezve végzi el az előre megállapodott feladato(ka)t.

 

Hogyan jött létre a szolgáltatás? Mi a története?

 

Az interim menedzsment modern kori használata az 1970-es éves közepén, végén kezdődött, amikor is a holland állam hosszabb felmondási idő bevezetésével próbálta védeni a munkavállalókat, így a munkáltatóknak magas elbocsátási költségekkel kellett szembenézniük. Menedzserek rövid távonhatározott időre való alkalmazása ennek elkerülésére ideális megoldásnak tűnt. Ugyanakkor az üzleti világban a változások mind gyakoribbak és gyorsabbak lettek, a projekt alapú működés a vállalatok rutinjává kezdett válni. Ezért a konkrét feladatra, határozott időre szerződtetett munkatársak iránt mind nagyobb lett a kereslet.

Az interim menedzsment alapítói felismerve az ebben rejlő piaci lehetőséget, létrehoztak egy felsővezetőkből álló panelt, ahonnan speciális menedzsment feladatokra helyezték ki a tagokat. Így született meg az interim menedzsment koncepciója. Ezt követően az Egyesült Királyságban, majd a többi nyugat-európai országban is mind több, professzionális interim menedzsment szolgáltató cég jelent meg, amelyek kialakították és továbbfejlesztették az interim menedzsment szolgáltatás elméletét és gyakorlatát.

Az interim menedzsment gyorsan növekvő, rugalmas erőforrás és megoldás szolgáltatóvá nőtte ki magát. Ma óvatos becslések szerint is Európában évente több milliárd eurós forgalmat bonyolítanak le az interim menedzsment szolgáltatók.

 

Mi jelent az interim mérnök szolgáltatás ?

 

Interim, mint fogalom, kezdetben a menedzseri szinteken terjedt el, az ott kialakuló problémák megoldására, gyors és hatékony változtatás bevezetése céljából. Azonban mára már mérnöki területen is megjelent az igény az interim szolgáltatásra.

 

Mindenki számára egyértelmű, hogy mit is jelent a szolgáltatás?

 

Manapság az ügyfelek kölcsönzésként gondolnak az interim szolgáltatásra, ám ennél sokkal többről van szó. Az interim ugyanis többféle látásmóddal rendelkezik, amelyekkel az adott helyzetben támogatni tudja az ügyfelet. Emellett a szolgáltató egy komplett, teljes körű szolgáltatást ad a partnernek, nem csupán erőforrást. Megkapja a cég teljes know-how-ját, szolgáltatási körét. Ez azért fontos, mert sok esetben a probléma gyökere nem az erőforráshiányban gyökeredzik, hanem a nem megfelelő folyamatokban, kommunikációban, esetleg tévesen kialakított hatáskörökben.

Azért, hogy rá tudjunk világítani a probléma forrására, s megoldást találjunk a problémákra, szükséges az interim szolgáltató, illetve a mérnök, aki ott van a helyszínen. Így nem csak egy felületes megoldást, hanem hosszú távú, tartós eredményt kap az ügyfél.

Ezért is fontos kiemelni, hogy az interim nem időszakos kölcsönzés, s nem csupán erőforrás, hanem komplex szolgáltatás. Ha ezzel a látásmóddal közelítik meg az interim szolgáltatást az ügyfelek, akkor sokkal több és mélyebb probléma megoldását tudják elérni, ahelyett, hogy csak átvészelnék az átmeneti időszakot, amíg megérkezik a teljes munkaidős kolléga.

Mikor van tényleg szükség az interimre?

 

A vállalatok egy probléma feltárására, megoldására veszik igénybe a szolgáltatást, általában valamilyen krízis-, változás- vagy projektmenedzsment területen. Olyan helyzetben, amikor szükség van egy szakértőre, aki rövid idő alatt átlátja és teljes körűen, áthidalóan tudja kezelni a helyzetet.

Jellemző manapság, hogy a cégek erőforráshiány esetén – amíg nem találják meg a számukra megfelelő ember – gyakran interimet alkalmaznak, mert gyorsan elérhető, szaktudással rendelkezik és betölti a vállalatban kialakult a GAP-et. Viszont ez inkább bújtatott kölcsönzésnek minősül.

 

Mitől nyújt többet a szolgáltatás, mint a kölcsönzés?

 

Legfőképpen azért, mert az ügyfelek számára lényegi előnyt jelent az interim szakember által hozott, a korábbi megbízásaikból nyert tudás és tapasztalat.  A sikeres interim szakember „bárhova tehető” profil, akinek a fő vagyonát az előző projektek során szerzett képességei jelentik. Megtartja professzionális függetlenségét az ügyfél cégtől, de felismeri az adott munkában rejlő tanulási és fejlődési lehetőségeket, amelyeket jövőbeli megbízásainál tud tőkésíteni.

Egy felmérésben az ügyfelek értékelhették az interim szolgáltatás előnyeit. A legnagyobb jelentőséget a feladat- és problémaorientációjuknak tulajdonítottak, valamint a gyorsaságnak, amellyel már az első naptól kezdve nekilátnak feladatuknak. Szintén magas pontszámot kapott az is, hogy ismereteiket képesek másoknak átadni, illetve rendkívül tárgyilagosak.

Az interimmenedzsment-megoldás egyik fő értéke tehát a gyorsaság, ami a kiválasztási és döntési folyamatokban is megnyilvánul.

 

Drága az interim?

 

Nem.

 

Sokba kerül az interim?

 

Igen, viszont az interimre egy hosszú távú befektetésként kell gondolni. A komplex szolgáltatás egy teljes körű, mély probléma feltárás. Nem csupán az embert, erőforrást kapja a cég, hanem a szolgáltató teljes tapasztalatát és tudását is. Az inteirm mérnök több szakmai területen bevethető, gyorsan tanul, nagy kompetenciával rendelkezik. Mivel több ügyfélnél is találkozott különböző helyzetekkel, ezért magabiztosan tudja kezelni a váratlan eseményeket. Ha ezeket a nézőpontokat felismeri az ügyfél, s jól használja ki az interim szolgáltató nyújtotta lehetőségeket, akkor tud egy megtérülő befektetés megvalósulni.

Emellett interim szolgáltatóként vállaljuk, hogy 2-7 nap alatt a megfelelő szakembert szállítjuk, ennek pedig kétségkívül hozzáadott értéke van. Nyilvánvaló, hogy minél rövidebb interim megbízásról van szó, arányaiban annál drágábbnak tűnik az árak közvetlen összevetésekor az alkalmazott vezetővel szemben ez a megoldás.

Fontos azonban, hogy ne hagyjuk figyelmen kívül azt sem, hogy rövid határidővel gyakorlott, kész embereket biztosítunk ügyfeleinknek. Alkalmazottat hosszú távra, több évre keresnek a cégek, így általában elég nekik egy 80 százalékos tudás és tapasztalatszintű jelölt is, aki majd beletanul mindenbe.

Az interimnek ezzel szemben 120 százalékot kell tudnia a pozíció elvárásaihoz képest ahhoz, hogy azonnali eredményeket érhessen el. Almát hasonlítunk tehát a körtéhez akkor, amikor az alkalmazott vezetői fizetéseket az interim díjazáshoz mérjük. Természetesen ezt az interim jelöltekkel is meg kell értetni, ugyanis az ex-alkalmazott vezetők többsége eleve késznek érzi magát erre a hivatásra, nem akarnak tanulni, holott tapasztalataink szerint nagyságrendileg másfél évet vesz igénybe az átalakulás.

 

Hogyan épül fel a szolgáltatási modell?

 

Klasszikus esetben egy háromszög-konstrukcióról van szó, amelynek szereplői az ügyfél, a szolgáltató és az interim szakember. Természetesen működik az interim szolgáltatás kétszereplős modellje is, amelyben az ügyfél és az interim szakember a szolgáltató kihagyásával teremtenek kapcsolatot és kötnek üzletet.

Mi a szolgáltató szerepe ebben a modellben?

 

A szolgáltató szerepe hasonló, mint bármilyen más iparágban, ám ki kell emelni, hogy a szolgáltató kapcsolatrendszerének kiemelkedő szerepe van, továbbá projektmenedzseri feladatokat is ellát. A kétszereplős modell esetén az interim szakember lemond a szolgáltató kapcsolatrendszere által biztosított projektlehetőségekről. Ezen felül, ha szolgáltató áll az interim mögött, akkor még az egyébként magányos interim munkában sincs az ember teljesen egyedül. Szükség esetén segítséget, támogatást kaphat a szolgáltatói háttértől. Ráadásul az ügyfélnek is csak egy szolgáltatóhoz kell fordulnia, aki megérti a problémát és a legmegfelelőbb interim szakember tudja biztosítani.

Érdemes megemlíteni, hogy az interim népszerűsége miatt mára sok kisebb szolgáltató jelent meg a piacon, akik igen csekély, mindössze 1-3 fős erőforrás-adatbázissal bírnak, tehát nem tudnak minden igényt kiszolgálni.

 

Ha a szolgáltatónak a kapcsolatrendszer és az erőforrás-adatbázis a nagy előnye, van a kis cégeknek relevanciája ebben a szegmensben?

 

Egy olyan hasonlattal tudunk érvelni, mint a nagy szupermarketek és a kisboltok közötti különbség. Minden formának megvan a maga előnye és a hátránya, ezt az ügyfélnek kell mérlegelnie a döntés előtt. A sokféle termékkel rendelkező szolgáltatót keresi vagy családias, kis céget, ahol nem biztos, hogy minden megtalál.

 

 

Mi történik a projektek közötti időben?

 

Gyakori, hogy a szolgáltató nélkül dolgozó, magánzó interimek nehezebben tudják hasznosan tölteni ezeket a fontos időszakokat. Sokan céltalanságba, motiválatlanságba süllyednek, nem tudnak önmagukhoz hasonló emberek társaságában lenni, pszichés és végső soron fizikai állapotuk is romlik.

Ezzel szemben egy minőségi szolgáltató ezen periódusokban is segíti csapatának tagjait, többek között a már említett fejlődés területén. A projektek közötti időben fontos a pihenés, a feltöltődés, a szakmai és marketing típusú rendezvények látogatása, illetve a projekt előkészítésekben és felmérésekben való részvétel a szolgáltatónál futó egyéb projektek kapcsán.

A szolgáltató klubestek keretében platformot biztosít a kezdő és gyakorlott interimek számára, hogy találkozzanak egymással és tapasztalataikat megoszthassák. Ezen felül arra is van lehetőség, hogy futó projektekbe csatlakozzon be és/vagy pillanthasson be a szolgáltatóval együttműködő interim.

Lépjen velünk kapcsolatba és kérjen ajánlatot

 

Weboldalunkon a felhasználói élmény javítása érdekében sütiket használunk.