A 2021-es esztendő bizony az üzleti élet alappilléreit is alaposan megrázta. A folyamatosan változó környezetben talán még fontosabbá vált a tanulás, amihez néhány tippet adunk friss, üzleti témájú könyvek formájában. Részben angolul, hogy egyben a nyelvtudásunkat a pallérozzuk.
Nem kérdés, hogy a pandémiás időszakban a cégek komoly stratégiai kérdésekkel voltak kénytelenek szembesülni. Hogyan reagáljanak rendszerszintű problémákra? Hogyan befolyásolja a technológia az üzletüket? Hogyan vonzzák be és tartsák meg a legjobb munkavállalókat? Ezekre a kérdésekre adnak választ a Forbes ajánlása alapján az alábbi kötetek.
Margaret Heffernan How To Map the Future, azaz Hogyan térképezzük fel a jövőt című könyve például kijelenti: el kell fogadnunk a nyilvánvalót! Nem tudjuk, mi fog történni a jövőben, és a folyamatos, nagy tervezés valószínűleg a szűkös erőforrásaink pazarlása. Inkább alkalmazkodjunk a helyzethez, s próbáljunk helyi szinten kísérletezni, azaz lokális válaszokat adni a kérdéseinkre.
Gary Hamel és Michele Zanini Humanocracy, azaz Humanokrácia című könyvükben arra szólítják fel a szervezeteket, hogy hagyják abba a bürokratikus eljárásokat, amelyek visszatartják az alkalmazottak találékonyságát. Ez az a biztos pont ugyanis, amire építeniük kell a jelenben és a jövőben. Gondoljunk csak bele! Új, kritikus gondolkodást hoz be egy kiszámíthatatlan világba, s nem mellesleg értelmet ad az alkalmazottak számára is, ráadásul segíti a vállalatokat a tehetségek vonzásában és megtartásában.
Aki ragaszkodik a magyar nyelvhez, annak jó hír, hogy az Adam Grant által jegyzett Think Again! című kötet Gondold újra! címmel a HVG könyvek gondozásában is megjelent. Ebben a szerző azt sugallja, hogy olyan megközelítést alkalmazzunk, amely a tudósok számára természetes: az újragondolást. Még pontosabban: fogalmazzunk meg hipotéziseket, s használjunk adatokat azok tesztelésére. Ha pedig a bizonyítékok nem támasztják alá a hipotézeseinket, akkor vessük el őket, s próbálkozzunk mással. Ez segíti abban, hogy kíváncsiak maradjunk, s határfeltételeket szabjunk a meglévő elképzeléseiknek. Ilyen gondolkodásmóddal készen állhatunk te az új ismeretek felfedezésére.
Tsedal Neeley Remote Work Revolution, azaz a Távmunka forradalma című munkája a címben jelzett, az utóbbi két évben a mindennapjainkat alapvetően meghatározó témát járja körül. Ne is tagadjuk, egy évvel ezelőtt sokan úgy gondoltuk, hogy a távmunka bizony megszűnik a járvány végével. Ám ahogy a szervezetek költségelőnyöket fedeztek fel, és az alkalmazottak is szívesen elhagyták a napi ingázást, egyre sürgetőbbé vált a paradigmaváltás. Neeley könyve az új valóságban való eligazodáshoz szükséges útmutatást nyújtja. Bizonyítékokon alapuló válaszokat kínál azoknak a vezetőknek, akik digitális eszközökkel próbálnak vezetni, és azon töprengenek, hogyan tarthatnak kapcsolatban mindenkit személyes interakciók nélkül, és biztosíthatják, hogy a munka/magánélet sokat emlegetett egyensúlya ne szenvedje meg a váltást.
Daniel Kahneman és Olivier Sibon „A Noise: A Flaw in Human Judgment” című kötete magyarul Zaj – Az emberi döntéshozatalt zavaró tényezők címmel jelent meg a HVG Könyvek gondozásában. Munkájuk alapgondolata, hogy sok kis eseménynek gyakran erősebb a hatása, mint kis számú nagy eseményeknek. A jó döntést tovább nehezíti, hogy az apró eseményeket könnyű figyelmen kívül hagyni, noha fontosak lehetnek. A jobb döntések meghozatala érdekében számos, ebben a könyvben leírt egyszerű tippet alkalmazhatunk, azaz vezetőknek szóló gyakorlati útmutatóként is funkcionál a könyv.