Vezetőként helytállni manapság nem könnyű, de nem lehetetlen. A szakmai felkészültség nem elég, az ész mellett szívvel kell vezetni, tehát az empátiára, a magas fokú érzelmi intelligenciára is nagy szükség van az eredményességhez.

Amikor egy vezető a hitelessége mellett empatikus is, az nagyon sok előnnyel jár a szervezet és az emberei számára, Mi több, az elmúlt két évben még inkább kulcsfontosságú tulajdonságok lettek ezek. Gondoljunk csak bele! A hitelesség erősíti a bizalmat a munkatársakban, ami változások idején hatalmas erőforrás ahhoz, hogy a bizonytalansági tényezőket csökkentsük. Az egymás iránti empátia – s ebben élen járhat a vezető – pedig szintén elengedhetetlen a nehéz, embert próbáló helyzetekben.

A hiteles vezetők erős értékrenddel és saját belső iránymutatással rendelkeznek. Ezekkel a tulajdonságokkal a kritikus vagy bizonytalan külső helyzetekben is tudják, hogy mi a fontos saját maguk és cégük számára, és ennek megfelelően cselekednek. Ha egy vezető bízik önmagában, képes másokban is bízni. Szavaival és tetteivel is érezteti ezt, a vezetői támogatás és iránymutatás mellett teret ad másoknak, fontos feladatokat bíz a munkatársaira. Emellett az általa kommunikált célok, értékek, elvárások összhangban állnak cselekedeteivel. Csapatán belül tisztázottak az elvárások, célok, feladatok, a kontrollpontok és az esetleges következmények, valamint a mindennapi működés természetes része az elszámoltathatóság.

Vezetőként felvállalja a tévedéseket, hibákat, konfliktusokat, emellett ösztönzi a munkatársak felelősségvállalását, önállóságát és fejlődését. Akár engedi őket kisebb hibákat véteni, melyek segítségével sokat tanulhatnak, és a jövőben elkerülhetik ugyanezen hibákat. Emiatt szívesen követik őket a többiek, hiszen bizalmat ébresztenek. Arra azonban nagyon kell figyelnünk, hogy időbe telik felépíteni a bizalmat, sajnos azonban akár rövid idő alatt is lehetséges lerombolni.

Az empátia az a képesség, mellyel látni és elfogadni tudunk olyan embereket, akik különböznek tőlünk, mindezt előítéletek vagy elfogultság nélkül. Mint minden készség, az empátia is fejleszthető.

Fontos, hogy az empátia kiépítése nem feltétlenül a jótékonykodást jelenti. Azokról a mindennapi apró tettekről, kedvességekről szól, amivel másoknak örömet tudunk okozni, amivel mások felé figyelmesek tudunk lenni. Ezen apró cselekedetek, energizáló és élénkítő hatással vannak ránk és segítenek abban, hogy ne befelé forduljunk, önmagunk felé.

Szintén lényeges, hogy vegyük észre magunk körül a jót és tegyük szokásunkká kiemelni és dicsérni másokat egy-egy jó cselekedetükért. Ezzel másokat is bátoríthatunk az empatikus viselkedésre és megmutathatjuk miért is jó ez. Ne feledjük, az empatikus vezető emberei innovatívabbak, elkötelezettebbek, jobban őrzik a munka-magánélet egyensúlyt, azaz sikeresebb lesz a cég is, ha megpróbálunk jó irányba változni.