A minőségellenőrzés a meghatározott elvárásoknak, követelményeknek való megfelelés vizsgálata a folyamat bármely pontján.A minőségellenőrzés a Taylor által kezdeményezett tudományos menedzsment bevezetése idején vált külön magától a termeléstől. Ekkor szűnt meg a művezetők minőségellenőrzési feladatköre, ekkortól külön személyek, vagy szervezetek foglalkoznak a minőségellenőrzéssel. A minőségellenőrzés mára már külön szakmává vált, mely a gyártási és szolgáltatási folyamatok fontos része lett.A minőségellenőrzés a követendő intézkedések és eljárások összessége annak biztosítása érdekében, hogy a termék minősége megmaradjon és javuljon egy sor referenciaértékkel, és hogy a felmerült hibák vagy megszűnjenek vagy csökkenjenek. A minőségellenőrzés középpontjában az áll, hogy a termék- és termékgyártás nemcsak következetes, hanem az ügyfél igényeinek is megfeleljen.A minőségellenőrzés hasonló a minőségbiztosításhoz. Egyik legfontosabb jellemzője a jól meghatározott ellenőrzési módszerek hatékony alkalmazása. Ez a folyamatot szabványosítja. A legtöbb szervezet rendelkezik egy minőségellenőrzési / -biztosítási részleggel, amely az egyes termékek és szolgáltatások esetében a követelmények összességét szabványokat tartalmazza.Ezt a feladatot elláthatja Vagy egy belső csoport vagy egy megbízott, külsős cég mely ellenőrzi, hogy a termékek, szolgáltatások megfelelnek-e ezeknek a követelményeknek, szabványoknak elvárásoknak. A minőségellenőrzés a termékek tesztelésén alapul, mivel a termékellenőrzés teljes képet adhat a végtermék minőségéről.A minőségellenőrzés többek között lehet műszerrel végzett mérés, vagy szemrevételes ellenőrzés, illetve idomszeres vizsgálat mely során esetenként 100%-ban vagy csak mintavételesen, szúrópróba szerűen vizsgálják a termékeket. A termék minőségét gyakran befolyásolják a célkövetelményektől való eltérés és a célspecifikációk körüli nagy változékonyság. A hatékony minőségellenőrzésnek képesnek kell lennie mindkét eltérés kezelésére feltárására. A minőségellenőrzés segítheti a vállalkozásokat abban, hogy a márka iránti bizalom töretlen legyen, elismerésével együtt javítsák termékeik megítélését a piacon. Segít a felelősségi aggályok kezelésében, a tervezésben és a döntéshozatalban, valamint az ügyfelek igényeinek kielégítésében. A minőségellenőrzés segítségével a termékszállítással kapcsolatos erőfeszítések és finanszírozás is jelentősen javulhat. A minőségellenőrzés alapelve, hogy mindig érvényesüljenek az előre megadott minőségi követelmények. Elsődleges célja a hiba megállapítása, amit általában méréssel érnek el. A minőségért a minőségellenőrzési osztály a felelős, melynek tagjai így állandóan konfliktusba kerülhetnek a termelő részleggel az érdekellentétek miatt. A minőséget a folyamat végén ellenőrzik, így nincs lehetőség a folyamat közbeni állandó visszacsatolásra